Intervju 29.11.2019 15:36

Prvi mož Gorenja Lin za STA: Gorenje v 2020 načrtuje preobrat v poslovanju

pogovarjali sta se Urška Kristan Kastner in Vesna Pušnik Brezovnik

Velenje, 29. novembra - Gorenje, ki je v lasti kitajskega Hisensa, bo tudi letošnje leto končalo v rdečih številkah. Za preobrat, ki ga načrtujejo v 2020, bo potrebna sprememba miselnosti, ki vodi v večjo učinkovitost poslovnih procesov. Od tega je odvisna tudi usoda nove tovarne televizorjev v Velenju, je v pogovoru za STA povedal glavni direktor Gorenja Lin Lan.

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Velenje, Gorenje.
Intervju z glavnim direktorjem Gorenja in predsednikom uprave Hisense International Linom Lanom.
Foto: STA

Gorenje je na ravni skupine lani ustvarilo 37,7 milijona evrov čiste izgube. Eden od dveh glavnih direktorjev Gorenja in predsednik upravnega odbora Hisense International rdeče številke za Gorenje napoveduje tudi letos. Pripisuje jih tudi bolj konzervativnim računovodskim standardom; ti so bili v preteklosti, ko je bilo Gorenje še javna delniška družba, bolj agresivni in so dopuščali prenašanje nekaterih stroškov, denimo razvoja, v naslednja leta.

Višine letošnje izgube Lin ne razkriva, je pa pojasnil, da je Gorenje najslabše poslovalo v začetku leta, zdaj se poslovanje zaradi ukrepov, s katerim krepijo učinkovitost, izboljšuje. "Prvo četrtletje je bilo zelo slabo. Marca so se začele stvari spreminjati, maja je prišlo do preobrata, nato sta bila julij in avgust zaradi kolektivnega dopusta slabša, septembra in oktobra smo spet dobičkonosni," je Lin orisal letošnje poslovanje. In hkrati zatrdil, da podjetje, za katerim stoji kapitalsko močan lastnik, nikakor ni v težavah.

V vzhodni Evropi ima Gorenje po Linovih besedah dober tržni položaj, medtem ko v zahodni Evropi, predvsem v Nemčiji, blagovna znamka Gorenje velja za cenejšo. "To želimo prihodnje leto spremeniti. Dvigniti moramo kakovost, ključen cilj je za vsaj 10 odstotkov zvišati raven cen, ki jih Gorenje dosega na trgu. Ciljamo predvsem na krepitev ugleda blagovne znamke," je pojasnil.

Medtem ko letos načrtujejo približno 5,5-odstotno rast prihodkov, je ta za prihodnje leto načrtovana v višini vsaj 10 odstotkov. Zahodnoevropski trg bo ključen, prav tako bodo v prodajni mreži Gorenja začeli tržiti Hisensove izdelke (TV aparate, pametne telefone, klimatske naprave, hladilnike) na evropskih trgih in v regiji CIS, hkrati pa bodo Gorenje in Asko začeli tržiti v Hisensovi prodajni mreži tako po Evropi kot tudi na prekomorskih trgih.

Bistveni del k prihodkom bo prispeval tudi perspektiven kitajski trg, kjer sta se blagovni znamki Gorenje in Asko dobro prijeli. Na Kitajskem so skupaj s prodajnimi partnerji že odprli več kot 200 prodajnih mest za premijske aparate Asko in Atag.

Gorenje naj bi prihodnje leto po načrtih izplavalo iz rdečih številk. "Prihodnje leto mora biti znatno bolje, računamo na približno 15 milijonov evrov dobička," pravi Lin, ki o alternativi pravzaprav ne razmišlja. "Če bo Gorenje postalo učinkovito, bodo pravi rezultati tu," je prepričan, pri tem pa se zaveda, da večje učinkovitosti ne bo mogoče doseči čez noč: "Težko je hitro doseči prave spremembe. Gremo korak za korakom."

"Če bomo stvari postavili na svoje mesto, bo Gorenje zelo dobičkonosno," je prepričan Lin, ki je poudaril, da so identificirali težave, ki zavirajo učinkovitost. Izpostavil je denimo podporne službe in ponazoril stanje v Gorenju: "Vsakih 100 delavcev v proizvodnji podpira skoraj 40 ljudi iz prodaje, marketinga, pravne in finančne službe ... Povprečje v naši industriji je 20."

Gorenjeva dobičkonosnost je potrebna tudi za vse prihodnje naložbe, opozarja Lin in pojasnjuje, da bodo v prihodnjem letu investirali kakšnih 45 milijonov evrov v razvoj novih izdelkov, orodij, tudi proizvodnih linij. "Če lastnik ne bi imel resnega dolgoročnega namena z družbo, si ne bi privoščili takih vlaganj. Če tega ne bomo naredili, naši izdelki v petih ali desetih letih ne bodo več konkurenčni," je prepričan.

V večjo učinkovitost Gorenja bo vodila tudi ločitev proizvodnega dela v Velenju od upravnega dela Gorenja, ki ga selijo v Ljubljano, kjer bo prihodnje leto zaživelo podjetje Hisense Gorenje Europe. "Gorenje je pred našim prevzemom imelo preveč divizij, preveč plasti vodenja, saj je bilo podjetje organizirano kot skupina. Takšne strukture ne potrebujemo več, postati moramo vitkejši in se integrirati v Hisense, torej spremeniti organizacijo," je pojasnil Lin.

Ljubljana je kot lokacija po njegovem prepričanju bolj zanimiva za pridobivanje talentov iz vse Evrope, bolj je primerna za sestanke, logistično je bolje umeščena z vidika dostopa tudi za kolege iz tujine, je Lin naštel razloge za vzpostavitev evropskega centra upravljanja Hisensa v prestolnici.

Nasprotovanja lokalne skupnosti ločitvi proizvodnega in upravnega dela ne razume. "Ljubljana je še vedno Slovenija. Če ustvarimo novo delovno mesto v Ljubljani, ga še vedno ustvarimo v Sloveniji," je dejal. Pojasnil je, da bodo v Ljubljano selili predvsem prodajo in marketing, in zagotovil, da proizvodnja v Velenju, kjer bo za Hisense globalno pomemben center za raziskave in razvoj, ostaja. "V Velenju ničesar ne spreminjamo, za delavce v proizvodnji ne bo sprememb," je obljubil.

Medtem pa skrb ljudi za delovna mesta razume. "Če ljudje nimajo služb, jih skrbi, kako naj preskrbijo svoje družine, šolajo otroke. To so resnični občutki, to moramo vedeti. A na drugi strani jim moramo povedati, da se zelo trudimo, da izboljšamo situacijo tukaj za vse. Pri tem pa pričakujemo, da bodo ljudje z nami sodelovali. Morda bodo nekateri začasno izgubili delo, a v končni fazi ga bodo spet dobili. Ker imamo tukaj več kot dovolj delovnih mest," je dejal Lin.

V Velenju je namreč načrtovana tudi gradnja nove tovarne televizorjev, a je njena izvedba predvsem odvisna od rezultatov ukrepov za izboljšanje učinkovitosti poslovnih procesov. Načrti za tovarno so izdelani, narejene so vse študije izvedljivosti, a so delničarji izvedbo za zdaj zaustavili, saj želijo najprej videti povečanje učinkovitosti. "Če bodo stvari tekle, kot si želimo, bomo v ta projekt zagotovo šli," je poudaril Lin, ki meni, da je lokacija v Velenju najboljša. Ne skriva pa, da si takšne tovarne želijo tudi države v soseščini, ki so jih v zvezi s tem že kontaktirale.

Če bo Gorenje v Velenju gradilo tovarno televizorjev, bo tudi slovenska vlada dala spodbudo, a ta ne bo znatna, pravi Lin, ki meni, da se podjetja tudi ne bi smela zanašati na vladne spodbude. "Kar potrebujemo, je razumevanje vlade, da bo prišlo do več vlaganj v to državo, če bodo postavljeni dobri zgledi. Mi smo nenazadnje med največjimi delodajalci v Sloveniji," je dejal Lin, ki na različnih ravneh pričakuje razumevanje za to, da bo Hisense po prevzemu Gorenja naredil vse za večji dobičkonosnost te velenjske družbe.

V povezavi z načrtovano tovarno televizorjev v Velenju, kjer bi delo dobilo tisoč delavcev, je Lin razkril še, da trenutno prek družbe Asko potekajo pogajanja za prevzem nemškega proizvajalca televizorjev Loewe. Ali bodo pogovori za prevzem, ki zajema tudi nakup blagovne znamke, znanja in področja raziskav in razvoja, uspešni, naj bi bilo znano v nekaj dneh. In če bo do prevzema prišlo, bi te televizorje proizvajali v Velenju, je napovedal Lin.

Na vprašanja o tem, zakaj zmanjšujejo število zaposlenih, če pa hkrati v Velenju načrtujejo tovarno televizorjev, je Lin povedal, da odpuščajo tiste, ki jih v tem trenutku iz razlogov učinkovitosti ne potrebujejo. "Če za določeno delo potrebujemo sto delavcev, jih ne moremo imeti 120. Želim, da sto delavcev dela za sto delavcev, ne pa da jih, če je dela za sto ljudi, dela 120 in zato vsi počasneje. To je učinkovitost. In tu je potrebna sprememba v razmišljanju," je poudaril.

V prihodnje si želi, da bi delo stotih delavcev opravili celo z 80 delavci, ki pa bi za to dobili dodatno plačilo, preostali pa bi šli lahko delat v tovarno televizorjev. "Če sindikatom tega ne bom uspel dopovedati, ne bom nikoli rešil te uganke," je dejal Lin in poudaril, da si želi, da bi delavci prejemali višje plače, ker si to zaslužijo. Hkrati želijo spremeniti sistem iz uravnilovke v sistem nagrajevanja na način, da ne bo več nagrad za vse ali za nikogar, temveč bo posameznik, ki bo prispeval več, tudi bolj nagrajen.

Vodstvo Gorenja po Linovih besedah prepoznava pomen sindikatov, z njimi se tudi redno sestaja. Meni, da bi bilo komunikacijo mogoče še izboljšati. Tako je pred dnevi predlagal sindikatom nov krog pogovorov. Zaposleni si najbrž lahko obetajo višje plače, kar pričakuje sindikat, v zraku pa je še vedno izplačilo božičnice za letos. Izplačilo božičnice je sicer skladno s kolektivno pogodbo predvideno v primeru, da skupina Gorenje doseže vsaj 70 odstotkov pričakovanih prihodkov in vsaj 70 odstotkov načrtovanega EBITDA.

Glede na razgovore Lin ugotavlja, da gre pri božičnici v Gorenju za nekaj, na kar so se ljudje navadili in jo dojemajo kot del svojih rednih prihodkov. "Za zdaj končne odločitve glede izplačila še ni, obstaja pa velika možnost, da bomo to izpeljali," je napovedal Lin, a v isti sapi dodal, da če bo tudi prihodnje leto situacija enaka, možnosti za izplačilo božičnice ne bo več. Če se učinkovitost ne izboljša, tudi sebe več ne vidi na mestu glavnega direktorja.

Lin je napovedal, da bodo v skladu s strategijo osredotočanja na temeljno dejavnost proizvodnje in trženja gospodinjskih aparatov nadaljevali z odprodajo podjetij, ki niso del temeljne dejavnosti, četudi so nekatera dobičkonosna.

Prav tako je napovedal pregled sponzorskih pogodb v Sloveniji, pri čemer se v Hisense o sponzorstvih odločajo na način, da se podružnice v posameznih državah same odločajo, kaj je za njih marketinško koristno, in nato same tudi sofinancirajo polovico sponzorstva, preostalo pa zagotovi sedež koncerna. Hisense medtem ostaja eden od glavnih sponzorjev Uefe, ime Gorenje pa bo prihodnje leto vidno na evropskem nogometnem prvenstvu, kar bo sploh prvič v zgodovini Gorenja, da bo med sponzorji tekmovanj takšnega formata.