Podjetja 19.1.2016 15:15

Prodaja in dokapitalizacija Adrie Airways potrjeni

pripravila Tinkara Zupan

Brnik, 19. januarja - SDH in DUTB sta podpisala pogodbo o prodaji slovenskega letalskega prevoznika Adria Airways nemški družbi 4K Invest, v skladu s katero bodo družbo dokapitalizirali za 4,1 milijona evrov. Država bo od tega prispevala 3,1 milijona evrov. Sredstva naj bi zadostovala za preživetje Adrie, mali delničarji pa v posel dvomijo.

Brnik. Letalo Adrie Airways, terminal, letališče. Foto: Anže Malovrh/STA Arhiv STA

Brnik.
Letalo Adrie Airways, terminal, letališče.
Foto: Anže Malovrh/STA
Arhiv STA

Uprava in nadzorni svet Adrie Airways sta v sklicu današnje skupščine predlagala dokapitalizacijo v višini največ osem milijonov evrov, vendar so delničarji izglasovali nasprotni predlog Slovenskega državnega holdinga (SDH). Prednostna pravica obstoječih delničarjev je izključena, država in nemški vlagatelj pa bosta lahko delnice vpisala do 20. aprila.

Pogodba o prodaji 91,58-odstotnega deleža v Adrii Airways poleg omenjene dokapitalizacije vključuje še kupnino v višini 100.000 evrov, ki si jo bodo razdelili država, Družba za upravljanje terjatev bank (DUTB) in SDH.

Država ima v Adrii Airways 69,87-odstotni delež, ki ga upravlja SDH, DUTB je lastnica 19,63-odstotnega deleža, SDH pa ima 2,08-odstotni delež. V SDH in DUTB so zagotovili, da je bil postopek prodaje konkurenčen in transparenten. Ponudnikov je bilo več, najboljšo ponudbo pa je na koncu podal 4K Invest.

Prodajalca sta zapisala, da bo 4K Invest, ki je specializiran za prestrukturiranje podjetij v Evropi, Adrii Airways poleg vplačila kapitala prek družbe 4K KNDNS omogočil tudi razvoj in ohranitev delovanja ter ostale dolgoročne pozitivne učinke.

Pojasnili so še, da državni strošek dokapitalizacije v višini 3,1 milijona evrov ne presega ocenjenih neposrednih stroškov morebitnega stečaja družbe. Prodaja z dokapitalizacijo je po njihovi oceni bolj gospodarna odločitev oz. pomeni manjši strošek od stečaja ali ustanovitve nove letalske družbe.

Delujoča družba v obliki davkov letno v državni proračun prispeva okoli deset milijonov evrov, medtem ko bi bil v primeru negativnega scenarija proračun neposredno obremenjen tudi z visokimi stroški nadomestil za čas brezposelnosti za zaposlene, so pojasnili v SDH in DUTB.

Ocenili so, da bo Adria Airways dobila lastnika, ki bo družbo ohranil, jo prestrukturiral in razvijal ter tako na dolgi rok omogočil pozitivne učinke za proračun, gospodarstvo in razvoj stroke.

Dokapitalizacija in zaključek transakcije sta sicer vezana na pridobitev soglasij regulatorjev in na izpolnitev drugih odložnih pogojev v pogodbi. Teh je po informacijah STA veliko.

Investicijska družba 4K Invest svojim družbam nudi aktivno podporo pri povratku k dobičkonosnosti. Z več kot 20-letnimi izkušnjami in skoraj 200 primeri poslov z uspešnim poslovnim preobratom družb se uvrščajo med vodilne specialiste za poslovni preobrat v Evropi, so zapisali v SDH in DUTB.

Nova strategija Adrie Airways bo po navedbah kupca ohranila osredotočenost na slovenski, albanski, kosovski in makedonski trg, družba pa bo letela z modernimi letali. Še naprej bo razvijala hibridni poslovni model in zagotavljala redne letalske linije, ki bodo privabljale poslovne stranke in turistom zagotavljale ugodne cene, so zapisali v SDH in DUTB.

Predsednik uprave Adrie Airways Mark Anžur ocenjuje, da bo dokapitalizacija v višini 4,1 milijona evrov zadoščala za prebroditev zime in ureditev likvidnostne situacije. "Z vidika družbe mislim, da je to koristna transakcija, ker bo omogočala družbi preživetje za naprej," je poudaril Anžur.

Letos Adria načrtuje nekaj novih linij, in sicer vzpostavitev linije Ljubljana-Köln in Priština-London. "Pogovarjamo pa se še z nekaterimi letališči, kjer tudi vidimo določen potencial za rast," je dejal in dodal, da je po lanski izgubi plan za letošnje leto pozitivno poslovanje. Po neuradnih podatkih naj bi bilo lanske izgube pet milijonov evrov, letošnji dobiček pa je planiran za tri milijone evrov.

Na vprašanje, ali novi lastnik pomeni zmanjšanje števila zaposlenih v Adrii, je Anžur odgovoril, da se optimizacija in prilagajanje konkurenci, ki je vse močnejša, dogajata ves čas. Eden izmed ukrepov optimizacije je tudi zmanjšanje delovnih mest zlasti v administraciji, čemur so se lani v Adrii že veliko posvetili, nekaj na tem področju na načrtujejo tudi letos.

V Adrii je 415 zaposlenih, od tega približno 150 v režiji. "Glede na primerjavo z drugimi je to še vedno malo visoko. Vendar imamo težave z ekonomijo obsega, saj smo relativno majhni in če hočemo določen nivo storitev in servisa ohraniti, potem toliko zaposlenih potrebujemo. Zato je za Adrio ključno, da raste in da je s tem delež fiksnih stroškov toliko nižji," je pojasnil.

Medtem ko je bila dokapitalizacija, dogovorjena s sočasno prodajo državnega deleža v Adrii, na današnji skupščini izglasovana z veliko večino, pa nekateri manjši delničarji transakcije niso podprli oziroma so do njene realizacije skeptični.

"Društvo Mali delničarji Slovenije je glasovalo proti, ker menimo, da predlagana dokapitalizacija z rokom 20. april ob danes razkritem dejstvu, da ima Adria pet milijonov minusa ter s podatkom, da ima ta trenutek 3,5 milijona evrov kapitala, ne bo zadoščala, da bi preživeli zimo, ko ima Adria največ težav z likvidnostjo," je izpostavil predsednik društva Rajko Stankovič.

Dvomi tudi v novega partnerja oziroma lastnika Adrie, saj naj bi ta imel le 25.000 evrov ustanovnega kapitala. "Na naše eksplicitno vprašanje, ali je kupec dal bančno garancijo ali druge zavezujoče pogoje, da bo dokapitalizacijo sploh izpeljal, pa smo dobili odgovor, da garancije sploh ni bilo, ampak da so v SDH dobili druga zagotovila, da bo posel izpeljan," je še dodal Stankovič.

Drugi mali delničar Peter Marn je na drugi strani dokapitalizacijo podprl. Prepričan je, da to edini način, da firma ostane pri življenju, saj bi sicer kmalu končala v stečaju. "Za silo bo to dovolj, čeprav bi si uprava želela več, a tem denarjem bodo morali preživeti in preveslati zimo," je dejal Marn, ki je sicer predlagal, da bi se celoten posel izpeljal do 20. februarja in ne šele do 20. aprila, a pri tem ni dobil podpore.