Ob mednarodnem dnevu turističnih vodnikov poudarili pomen standardov v tem poklicu
Ljubljana, 21. februarja - Obeležujemo mednarodni dan turističnih vodnikov, ki letos poteka pod geslom Ponovni razmislek o turizmu; Regeneracija našega poklica. V Društvu regionalnih turističnih vodnikov Slovenije (Argos) so zato skupaj s Slovenskim inštitutom za standardizacijo pripravili okroglo mizo, na kateri so poudarili pomen standardov v tem poklicu.
Prvi standardi dejavnosti turističnega vodnika in izobraževanja za turistične vodnike so bili sprejeti leta 2003, zadnja, izpopolnjena verzija standarda EN 15565 pa je izšla leta 2008, je na današnji okrogli mizi pojasnila predsednica Evropska zveza združenj turističnih vodnikov (FEG) Efi Kalampukidu.
Pomembna pridobitev vpeljave standardov je bila definicija pojmov turistični vodnik (tourist guide) in vodja poti (tour manager). Turistični vodnik vodi obiskovalce po določenem območju, za katerega je kvalificiran, in jim predstavlja naravno kulturno dediščino tega območja. Vodja poti na drugi strani v imenu organizatorja potovanja vodi in nadzira načrt potovanja, zagotavlja, da se program izvaja skladno z načrtom ter daje obiskovalcem lokalne praktične informacije, je pojasnila Kalampukidu.
Za pridobitev standarda EN 15565:2008 mora oseba opraviti najmanj 600 ur izobraževanj, pri čemer mora biti vsaj 240 ur praktičnega usposabljanja. V povprečju izobraževanje poteka dve leti. Kot je dodala vodja FEG, turistični vodnik po koncu izobraževanja prejme kvalifikacijo za pokrivanje točno določenega območja, za kar prejeme tudi ustrezno značko oziroma kartico. Kalampukidu je ob tem opozorila, da neke vrste panevropsko izkazilo ne obstaja.
Mateja Kregar Gliha iz Argosa in hrvaška turistična vodička Ivana Karanikić sta opozorili, da je v praksi meja med turističnim vodnikom in vodjo poti pogostokrat zamegljena, napačne interpretacije obeh poklicev pa se pojavljajo tudi v predstavitvah poklicev s strani uradnih institucij. Na okrogli mizi je bilo zato mogoče slišati pozive k reševanju problema na sistemski ravni.
Predsednica Slovenskega inštituta za standardizacijo Marjetka Strle Vidali je pojasnila, da so standardi zelo pomembni za ureditev nekega dotičnega področja, za ustrezno komuniciranje na globalni ravni in zagotavljanje povezljivosti. Bistveno je, da uporabniki poznajo standarde in jih znajo uporabljati ter da so jim na voljo usposabljanja, preko katerih bodo standarde pridobili. Izkazilo, da se dela po nekem standardu, obenem krepi zaupanje med strankami.
Generalna direktorica direktorata za turizem na ministrstvu za gospodarstvo, turizem in šport Dubravka Kalin je prepričana, da so standardi pomembni za zagotavljanje kakovosti turistične ponudbe. Glede vpeljave standardov v zakonodajo je izpostavila neenotno mnenje, predvsem glede regulacije trga. V luči pomanjkanja kadrov v turizmu, tudi turističnih vodnikov, se tako postavlja vprašanje, koliko regulirati in zapirati ta poklic, je dejala.
Pomena vloge turističnega vodnika se zavedajo tudi v Slovenski turistični organizaciji (STO), je povedala njena predstavnica Maša Klemenčič. Od vodnika je namreč odvisna izkušnja obiskovalcev Slovenije, posledično pa njihova podoba o naši državi. Tako tudi nova turistična strategija v delu posebno pozornost namenja usposabljanju turističnih vodnikov.
Z izpolnjevanjem standardov se omogoča, da je obiskovalcem lepo, kar poveča možnost, da se na neko destinacijo vrnejo, pa je pojasnil Nace Koncilja iz Turizma Ljubljana.
Mednarodni dan turističnih vodnikov se obeležuje 21. februarja, saj je bila na ta dan leta 1985 ustanovljena Svetovna zveza društev turističnih vodnikov. Namen svetovnega dneva je povečati ugled turističnega vodnika, javnosti predstaviti ta poklic, izpostaviti težave, s katerimi se turistični vodniki srečujejo ter zaščititi vrednote naravne in kulturne dediščine s pomočjo profesionalnega vodenja, so pojasnili v Društvu regionalnih turističnih vodnikov Slovenije.