30.5.2022 7:30

Dan očarljivih rastlin po dveh letih zopet v živo

Ljubljana, 30. maja - Biološko središče v Ljubljani je minuli petek gostilo prek tisoč osnovnošolcev, ki so na Dnevu očarljivih rastlin pobližje spoznavali rastline in znanost, povezano z njimi. Za večino učencev je bila to prva šola v naravi po dveh letih epidemioloških omejitev, o čemer je pričal tudi navdušen vrvež med množico delavnic in praktičnih prikazov, pripravljenih v okviru dogajanja.

Ljubljana, Biološko središče. Osrednji dogodek dneva očarljivih rastlin 2022. Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Biološko središče.
Osrednji dogodek dneva očarljivih rastlin 2022.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Biološko središče. Osrednji dogodek dneva očarljivih rastlin 2022. Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Biološko središče.
Osrednji dogodek dneva očarljivih rastlin 2022.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Biološko središče. Osrednji dogodek dneva očarljivih rastlin 2022. Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Biološko središče.
Osrednji dogodek dneva očarljivih rastlin 2022.
Foto: Anže Malovrh/STA

Dan očarljivih rastlin v Sloveniji že 10. leto koordinirajo Slovensko društvo za biologijo rastlin, Nacionalni inštitut za biologijo (NiB) in Biotehniška fakulteta Univerze v Ljubljani (UL BF) z namenom ozaveščanja o pomenu rastlin in znanstvenih ved, ki se z njimi na različne načine ukvarjajo.

Pobuda za dogodek izvira iz leta 2012, ko je evropska organizacija za raziskave rastlin (EPSO) določila 18. maj za mednarodni dan očarljivih rastlin. Tako v tednih okoli 18. maja vsako drugo leto številne ustanove po svetu gostijo različne vrste dogodkov, ki so povezani s temeljnimi in uporabnimi raziskavami rastlin, kmetijstvom, ohranjanjem okolja, biodiverziteto, izobraževanjem in umetnostjo.

"Zelo veseli smo, da so šole ta dan zelo lepo sprejele, vsako leto nas obišče okoli tisoč otrok, s čimer imamo tudi zapolnjene kapacitete za obisk. Tekom dneva naenkrat poteka 30 delavnic, ki jih pripravljajo najpomembnejši slovenski inštituti, univerze, muzeji in društva. Med stojnicami z delavnicami skupine otrok nato krožijo," je dogajanje povzela vodja projekta z Nacionalnega inštituta za biologijo Maruša Pompe Novak.

Eden glavnih namenov projekta je po njenih besedah tudi ozaveščanje osnovnošolcev o izjemnem pomenu raziskovanja in znanosti o rastlinah za širok nabor človeških potreb, tako prehranskih kot številnih industrijskih, od lesa in tekstila do farmacije.

Predstavniki Nacionalnega inštituta za biologijo so za navzoče pripravili kratek uvod v polje genetike z delavnico osamitve rastlinske DNK. Njihovi sodelavci so medtem na drugi stojnici predstavljali lastnosti vonjav žuželk in rastlin ter njihovo medsebojno prepletenost.

Na delavnici Kmetijskega inštituta Slovenije so prisotni lahko spoznali plodove manj znanih sadnih vrst našega prostora: šmarne hrušice, rumenega drena, žižole ali nešplje. Inštitut za hmeljarstvo in pivovarstvo Slovenije pa je prek vprašanja, na kakšen način lahko rastlina, ki nima debla, zraste tudi do 12 m visoko, predstavil prvine rastlin vzpenjavk.

Sožitje rastlin in mikrobov, kot tudi samo uporabo mikroskopov so otrokom približali predstavniki Biotehniške fakultete UL, ki so na dogodek med drugim pripeljali tudi povsem delujoč hidroponski sistem za pridelavo različnih vrst solate. Izvajalci Pedagoške fakultete UL so prikazali postopek pridobivanja naravnih barvil ter predstavili nekaj rastlin, ki lahko spreminjajo svojo barvo v različnih okoljih.

Posebno živahne odzive so požele žive sviloprejke in njihovi zapredki v različnih razvojnih stopnjah, razstavljeni na stojnici Fakultete za kmetijstvo in biosistemske vede Univerze v Mariboru. Da lahko starost drevesa ocenimo brez, da bi ga posekali in prešteli kolobarje, so pojasnili na delavnici Pedagoške fakultete Univerze v Mariboru, predstavniki Fakultete za matematiko, naravoslovje in informacijske tehnologije Univerze na Primorskem pa so pojasnili, s čim rastline nagrajujejo živali za širjenje cvetnega prahu.

Kot je izpostavila Jasna Dolenc Koce z Oddelka za biologijo Biotehniške fakultete UL, obstaja znotraj akademske skupnosti zavedanje pomena takšnih projektov, ki otroke že zgodaj izpostavijo širini in raznolikosti znanosti o rastlinah. Zato tudi v projektu sodelujejo predvsem kot prostovoljci. "Prenos znanja je ena ključnih zadev s katerimi se univerza ukvarja. In to ne samo našim prvim odjemalcem študentom. Pomembno je, da se vključujemo tudi v akcije, ki so namenjene splošni javnost, v tem primeru osnovnošolski mladini."

Svoje stojnice z delavnicami so poleg že naštetih imeli še Živilska šola Biotehniškega izobraževalnega centra Ljubljana, Botanično društvo Slovenije, Botanični vrt Univerze v Ljubljani, Prirodoslovni muzej Slovenije, Mednarodni grafični likovni center in Društvo študentov biologije. V okviru letošnjega Dneva očarljivih rastlin pa so obeležili tudi 75. obletnico ustanovitve Biotehniške fakultete Univerze v Ljubljani.