Expo 2020 20.6.2021 9:30

Generalni komisar za Expo Volk: Expo priložnost za dolgoročno umeščanje Slovenije in podjetij

pogovarjala se je Martina Gojkošek

Ljubljana, 20. junija - Svetovna razstava Expo v Dubaju bo dogodek presežkov, je v pogovoru za STA ocenil generalni komisar Slovenije za Expo Matic Volk. Slovenija ima priložnost, da se z odlično predstavitvijo dolgoročno umesti v regiji, prav tako je lahko to odskočna deska za slovenska podjetja. Na Expu se jih bo predvidoma predstavilo več kot sto.

Ljubljana.
Generalni komisar Slovenije za Expo Matic Volk.
Foto: Nebojša Tejić/STA
Arhiv STA

"Expo je odmeven dogodek, po vplivu in dometu primerljiv z drugimi največjimi svetovnimi dogodki. Tokratni v Dubaju bo tudi prvi dogodek na svetu v tako množični obliki po pandemiji covida-19. Priča smo sicer novi realnosti, kar bo zaznamovalo tudi sam Expo, a zagotovo bo to dogodek, ki bo presegel vse mejnike in tudi vse dosedanje svetovne razstave. Vemo, da želi biti Dubaj številka ena - najboljši, največji in najbolj tehnološko dovršen. Mislim, da bo sam Expo to tudi izražal," je dejal Volk.

Organizatorji Expa želijo kljub covidu-19 na svetovno razstavo pritegniti 25 milijonov obiskovalcev, je pojasnil Volk. 70 odstotkov obiskovalcev naj bi bilo tujcev, zato v Dubaju tudi intenzivno delajo na krepitvi letalskih in drugih povezav.

Pandemija svetovne razstave ni le prestavila za leto dni, ampak je tudi otežila delo organizatorjem in 194 sodelujočim državam. "Nekatere države so precej v zaostanku, na drugi strani smo mi znotraj časovnih rokov, ki smo si jih zastavili. Slovenski paviljon je bil zgrajen kot eden prvih, treba ga je le še opremiti. Pričakujemo, da bo vse pripravljeno do konca avgusta. Hkrati smo na višku priprav vsebine in dogodkov, kot tudi poslovnega dela, ki bo na svetovni razstavi eden od naših glavnih poudarkov," je povedal Volk.

Med prednostmi slovenske predstavitve je Volk izpostavil paviljon, v katerem se prepletajo elementi zelenja, lesa in vode. Hkrati se ponaša s strateško lego ob enem od glavnih vhodov na prizorišče Expa. "Verjamem, da bo to velik magnet," je dejal sogovornik in pojasnil, da je slovenski paviljon veliko pozornosti in pohval dobil že zgodaj spomladi, ko so dubajski organizatorji za javnost odprli krak trajnosti na Expu.

"Seveda bomo vse skupaj nadgradili s programom - različnimi dogodki ter poslovnimi aktivnostmi, ki se bodo odvijale v slovenskem poslovnem središču v drugem nadstropju paviljona," je dodal.

Za udeležbo na Expu se je doslej prijavilo že več kot 70 slovenskih podjetij, cilj je preseči številko 100, je povedal Volk. Predvidenih je tudi 14 poslovnih delegacij, še nekaj bi jih lahko dodali. "Delegacije bodo podprte z visokimi političnimi obiski in ostalimi gosti. Mnogi od slednjih bodo iz sveta športa, po katerem smo v Združenih arabskih emiratih tudi dobro poznani, med drugim po zaslugi Tadeja Pogačarja, Primoža Rogliča, Luke Dončiča in Jana Oblaka, če naštejem samo nekatere."

Expo se bo tri mesece prekrival s predsedovanjem Slovenije Svetu EU, kar bo slovenska organizacijska ekipa prav tako skušala maksimalno izkoristiti, je pojasnil Volk. "Vsaka udeleženka ima na Expu svoj nacionalni dan. Slovenija ga ima 8. februarja, EU pa 23. oktobra. Ker EU nima svojega paviljona, je povabila države članice, da tisti dan dogodke gostijo v svojih paviljonih. Z Evropsko komisijo se dogovarjamo, da bi Slovenija kot takrat predsedujoča na svojem paviljonu izvedla več aktivnosti," je pojasnil.

EU sicer oktobrskega programa še ne razkriva, pričakovati pa je, da bo v Dubaju zastopana z najvišjimi predstavniki. Sicer pa se tudi s Francijo, ki bo z začetkom prihodnjega leta prevzela predsedovanje EU, Slovenija dogovarja o skupnem dogodku, v sklopu katerega bi tudi na Expu simbolično predali predsedovanje, je dodal Volk.

Expo bo gostil tri velike mednarodne poslovne forume, ki bodo osredotočeni na izzive v južni Ameriki, Afriki in Aziji in to bodo - poleg Bližnjega vzhoda - regije, ki bodo deležne posebne pozornosti, hkrati pa predstavljajo veliko priložnost tudi za Slovenijo. "Dejstvo je, da je Slovenija izvozno naravnana država, odvisni smo od tujih trgov in vsaka možnost predstavitve na trgih, na katerih sicer nismo tako močno prisotni, je potencial, ki ga moramo izkoristiti," je poudaril Volk.

Slovenija bo sicer svoj program tematsko razdelila na 11 sklopov, ki časovno sledijo vsebinskim poudarkom dubajskih organizatorjev. "Slovenska podjetja se po sklopih relativno enakomerno razporejajo, nekaj več povpraševanja opažamo po vsebinskem sklopu zdravje," je pojasnil Volk. Precej enakomeren interes zaznavajo tudi glede na velikost prijavljenih podjetij: "Med sodelujočimi so zelo mala podjetja, ki predstavljajo en izdelek ali storitev, ter velika podjetja, ki želijo nadgraditi poslovanje oz. razširiti trge. Opažamo, da potencial Expa prepoznavajo podjetja iz vseh panog in vseh velikosti."

Podjetja sicer lahko za sodelovanje na Expu izberejo enega od treh paketov: podjetniškega, poslovnega ali partnerskega. "Z vsakim podjetjem delamo individualno. Najprej ugotovimo, kaj želijo in pričakujejo od Expa, nato pa skupaj najdemo najustreznejšo rešitev," je pojasnil Volk. Slovenski podjetniški sklad je tudi razpisal vavčerje, s katerimi si bodo podjetja lahko pokrila do 60 odstotkov nastalih stroškov udeležbe na Expu, je spomnil.

Organizatorji Expa Dubaj so vzpostavili napredno spletno platformo za iskanje potencialnih poslovnih partnerjev. "A se zavedamo, da to ni dovolj, zato iščemo tudi dodatne kontakte in možnosti, da bomo vsakemu podjetju zagotovili najboljši možni rezultat," je poudaril Volk. Tako so denimo v aktivnih pogovorih z dubajsko gospodarsko zbornico in zbornicami preostalih emiratov: "Ne osredotočamo se le na Dubaj, ampak bomo zadevo zastavili širše."

Sogovornik verjame, da se lahko Sloveniji in podjetjem dobra predstavitev na Expu obrestuje tudi v prihodnje. "Dubaj vse dela dolgoročno in tudi Expo je prvi korak v dolgoročnem umeščanju. Po Expu bo na lokaciji svetovne razstave, ki se, mimogrede, razprostira na 1100 hektarjih površin, kar je malo manj od velikosti Velenja, zrasel t. i. District 2020, območje za startup in scaleup podjetja. Slovenija namerava tudi kasneje pri tem aktivno sodelovati in na ta način ohranjati svojo prisotnost na teh trgih. Upamo, da bodo tudi podjetja izkoristila priložnosti, ki jih ponuja Expo, in dolgoročno maksimirala svoje rezultate," je dejal.

Nenazadnje bo Expo 2020 vabil tudi individualne obiskovalce. Tako za poslovneže kot posameznike iz Slovenije je dobra novica ta, da bo septembra letalsko povezavo med Ljubljano in Dubajem vzpostavil letalski prevoznik Flydubai. "Dubaj je bilo eno od redkih mest, ki je bilo odprto tudi v času covida-19, tako so turizem obdržali na skoraj 80 odstotkih predkoronske ravni, kar je že sam po sebi dovolj zgovoren podatek," je izpostavil Volk, ki verjame, da se bo zanimanje za obisk emirata iz Slovenije nadaljevalo.

Določene turistične agencije ob tem tudi že ponujajo aranžmaje za obisk Expa. "Povpraševanje je veliko in verjamemo, da se bo s približevanjem Expa še krepilo," je sklenil.