Znak EU za okolje kot kažipot za bolj trajnostno nakupovanje potrošnikov

Ljubljana, 8. oktobra - Danes obeležujemo svetovni dan znaka EU za okolje - Ecolabel. Gre za skupno nalepko, njena podelitev pa po pojasnilih Zveze potrošnikov Slovenije temelji na enotnih merilih, ki veljajo v vseh državah članicah. Potrošniki z izbiro izdelka ali storitve z znakom nagrajujejo proizvajalce, ki se zavedajo odgovornosti do okolja, so dodali.

Trenutni vzorci proizvodnje in porabe se morajo spremeniti, saj bi za ohranitev trenutnega življenjskega sloga do leta 2050 potrebovali skoraj tri planete, so ob svetovnem dnevu znaka EU za okolje izpostavili v zvezi potrošnikov. Kot so dodali, se potrošniki tega vse bolj zavedajo, a pogosto izbira trajnostnih, okolju prijaznih izbir ni preprosta, saj na izdelku ni informacij, ki bi takšno izbiro omogočale. Eden izmed kazalnikov, da gre za okolju prijazen izdelek oziroma storitev, je znak EU za okolje oz. okoljska marjetica.

Danes se na svetu uporablja že več kot 450 nalepk, ob čemer na zvezi potrošnikov opozarjajo, da nekatere zavajajo potrošnike, saj netrajnostnim izdelkom ali storitvam pripisujejo okolju prijazne lastnosti. "Ta zloraba, imenovana 'zeleno pranje', ni nič novega, in z naraščanjem želje po odgovornem in trajnostnem nakupovanju postaja vedno bolj prisotna, hkrati pa je po raziskavi EU 57 odstotkov potrošnikov pri sprejemanju odločitev o nakupu dovzetnih za okoljske trditve," so izpostavili.

Znak EU za okolje, ki ga upravljajo Evropska komisija in države članice, je po drugi strani ena takih oznak, za katero potrošniške organizacije menijo, da je vredna zaupanja. "Podjetja, ki delujejo v EU, že skoraj 30 let prostovoljno uporabljajo logotip. To pozitivno vpliva na trg. Potrošniki, ki to vedo, mu zaupajo. Vendar še obstaja prostor za izboljšave," izpostavljajo.

Okoljska marjetica je v EU prisotna od leta 1992. V Sloveniji znak uporabljamo od leta 2002, podeljuje pa ga Agencija RS za okolje, ki je odgovorna tudi za preverjanje ustreznosti delovanja oz. proizvodnje izdelkov in dokumentacije, povezane s postopki, ki so pridobili okoljski znak.

Kot so še navedli v zvezi, je v EU z okoljsko marjetico že označenih približno 70.000 evropskih izdelkov in storitev z različnih področij, saj lahko znak pridobijo izdelki in storitve iz 24 različnih kategorij. V Sloveniji se z njo ponaša 76 izdelkov in storitev. Največ podeljenih znakov je na področju turističnih nastanitev.