#družba 9.2.2016 14:42

Digitalne tehnologije za majhne otroke le ena izmed možnosti za igro

Ljubljana, 9. februarja - Otroci pred osmim letom le izjemoma vedo, kaj internet sploh je, digitalne tehnologije pa dojemajo kot še eno izmed igrač. Njihovi starši digitalne tehnologije dojemajo kot pozitivne, obenem pa te zanje predstavljajo velik izziv pri postavljanju meja in starševskemu nadzoru, kažejo podatki raziskave Majhni otroci (0-8) in digitalne tehnologije.

Ljubljana. Računalnik, računalništvo, igranje iger. Foto: Stanko Gruden/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Računalnik, računalništvo, igranje iger.
Foto: Stanko Gruden/STA
Arhiv STA

Prva faza projekta "Majhni otroci (0-8) in digitalne tehnologije", ki ga koordinira Skupno raziskovalno središče (JRC) Evropske komisije, je potekala že v letu 2014, vanjo pa je bilo vključenih sedem evropskih držav. Danes so predstavili rezultate druge faze projekta, v katero je bilo v letu 2015 vključenih 17 evropskih držav, med drugim tudi Slovenija.

Cilj celotnega projekta je bil med drugi preučiti, kako otroci, mlajši od osem let, uporabljajo digitalne tehnologije, kako jih dojemajo, katere naprave uporabljajo doma. Poleg tega so se v projektu spraševali tudi o tveganjih in priložnostih uporabe interneta, ter kakšne strategije posredovanja in nadzora uporabljajo starši.

Ob tem je vodja slovenskega dela raziskave Bojana Lobe povedala, da majhnim otrokom primarno še vedno največ pomeni pozornost, stik, igra s starši in sovrstniki. "Kljub temu, da jih digitalne tehnologije na prvi pogled zelo fascinirajo, so jih v trenutku pripravljeni zamenjati za igro s sovrstniki ali pa za igro s starši."

Podatki druge faze raziskave, ki temeljijo na izsledkih družinskih obiskov 170 družin v 17 državah, so pokazali, da majhni otroci še nimajo jasnega razumevanja, kaj internet sploh je. Pogosto ga zato enačijo z Youtubom ali Play Storom. Starši uporabo digitalnih tehnologij dojemajo predvsem kot način igre in sprostitve za otroke ter priložnost za učenje. Pogosto pa jim namreč s pomočjo brskalnika ali posnetkov na Youtubu razložijo stvari, ki otroke zanimajo. Nekoliko redkeje otroci te starosti digitalne tehnologije uporabljajo v šolske namene.

Kot je pokazala raziskava, otroci v Evropski uniji živijo v "digitalno bogatih domovih", pri čemer ima socialno-ekonomski status družine neznaten vpliv na število digitalnih tehnologij, ki jih imajo otroci na voljo za uporabo. Tudi v družinah z manjšim dohodkom so starši običajno pripravljeni investirati veliko denarja v nakup digitalnih naprav. V splošnem namreč starši dojemajo digitalne tehnologije kot pozitivne naprave, ki jim na različne načine olajšajo in poenostavijo tako službeno kot družinsko življenje.

Otroci se uporabe digitalnih tehnologij najpogosteje učijo doma, z opazovanjem staršev ali starejših otrok v družini. Izjema so primeri, ko šole že ponujajo vsebine, povezane z digitalno pismenostjo. Dojemajo jih kot še eno izmed igrač ali ostalih aktivnosti. Njihova uporaba pa se običajno poveča med vikendom, ob slabem vremenu, ko zbolijo, kadar so pri babici in dedku, zmanjša pa ob dolgih, sončnih dneh.

Kljub temu, da je najbolj uporabljan medij še vedno televizija, pa je najbolj priljubljena naprava med majhnimi otroki tablica. Digitalne naprave sicer privlačijo zanimanje majhnih otrok že od približno enega leta starosti naprej. Raziskava je pokazala, da se otroci s tablicami in pametnimi telefoni prvič srečajo že med enim in drugim letom starosti, pri čemer se majhni otroci s starejšimi bratci in sestricami ali z mlajšimi starši, z njihovo uporabo običajno srečajo mlajši kot ostali otroci.

Vse družine, zajete v raziskavo, imajo v lasti tudi vsaj en pametni telefon. Starši svojih telefonov običajno ne delijo z otroki, razen v posebnih priemrih, ko denimo želijo svoje otroke z napravo zaposliti. Nekateri otroci imajo že pri šestih oziroma sedmih letih svoj mobilni telefon, vendar pa večina staršev meni, da ga otroci pri tej starosti še ne potrebujejo.

Starši kljub naklonjenosti in pozitivnemu dojemanju digitalnih tehnologij omejujejo čas in načine uporabe tehnologij pri njihovih otrocih. Razlog za to je med drugim strah pred možnimi negativnimi učinki uporabe digitalnih tehnologij ter v tem, da zelo visoko vrednotijo "offline" aktivnosti, še posebej igro na prostem.

Raziskovalno poročilo celotne raziskave druge faze iz leta 2015 bo objavljeno marca 2016, poročilo sedmih držav prve faze pa je na voljo na tem mestu.