12.9.2015 9:03

Na Mosu v Celju prvič predstavljene pametne tekstilije

Celje, 12. septembra - Odbor za znanost in tehnologijo pri OZS s partnerji na Mednarodnem obrtnem sejmu (Mos) v Celju prvič javno predstavlja pametne tekstilije. To so tekstilije, ki se odzivajo na zunanje vplive. Torej imajo lastnosti samočistilnosti, antimikrobnosti, so vodoodporne, prilagajajo temperaturo in barvo, je povedal predsednik omenjenega odbora Janez Škrlec.

Celje. Mednarodni obrtni sejem (MOS) v Celju. Foto: Stanko Gruden/STA Arhiv STA

Celje.
Mednarodni obrtni sejem (MOS) v Celju.
Foto: Stanko Gruden/STA
Arhiv STA

Tovrstne tekstilije po njegovih besedah niso nekaj nepredstavljivega, temveč so že tukaj in zdaj ter so plod slovenskega znanja in razvoja. Natančneje so nanotehnologije in znanje tekstilstva povezali na Fakulteti za strojništvo Univerze v Mariboru.

Na vprašanje, kaj pomeni, da je majica iz inteligentnih tekstilij, je Škrlec odgovoril, da nas bo takšna majica grela ali hladila ter bo preprečevala neprijeten vonj pri znojenju.

Ob tem bomo lahko spremenili barvo majčke ali z njo celo napolnili telefon, saj se med hojo, ko se materiali drgnejo, ustvarja električna energija. "Prav tako si boste lahko še izmerili srčni utrip ali krvni tlak," pravi Šrklec.

Ob vsem naštetem so tovrstne tekstilije tudi samočistilne, pri čemer sledijo principu lotosovega cveta. To ne pomeni konec pralnih strojev, pomeni pa korenito spremembo na področju čiščenja tekstilij. "Kemijski inštitut je na primer skupaj s partnerji že razvil nogavice in spodnje hlače za izraelsko vojsko, ki jih lahko nosijo štiri mesece," je pojasnil Škrlec.

Pravi še, da so zaenkrat tovrstni izdelki za komercialno rabo še predragi, jih pa razvijajo za šport, medicino, vojsko in vesolje.

Sicer pa se v stičišču gospodarstva in akademsko znanstvene sfere, kot je razstavni prostor odbora Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije (OZS) poimenoval Škrlec, po njegovem mnenju ustavijo obiskovalci, ki imajo tehnično in znanstveno fantazijo, saj da je na njihovem prostoru mogoče videti izdelke prihodnosti, ki niso na ogled v trgovinah.