Expo 2020 29.9.2021 10:45

Počivalšek pred Expom: Gospodarstvo potrebuje okvir, znotraj katerega se lahko ambiciozno predstavi

pogovarjala se je Martina Gojkošek

Ljubljana, 29. septembra - Slovenija je na Expo 2020 v Dubaju dobro pripravljena, je v pogovoru za STA zatrdil gospodarski minister Zdravko Počivalšek. Svetovna razstava bo priložnost za prikaz potencialov Slovenije, pa tudi več kot 100 njenih podjetij, ki se bodo lahko ambiciozno predstavila regiji, v kateri se slovenskemu gospodarstvu odpirajo še številne priložnosti.

Ljubljana.
Intervju z ministrom za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravkom Počivalškom.
Foto: Nebojša Tejić/STA

Ljubljana.
Intervju z ministrom za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravkom Počivalškom.
Foto: Nebojša Tejić/STA

Ljubljana.
Intervju z ministrom za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravkom Počivalškom.
Foto: Nebojša Tejić/STA

Ljubljana.
Intervju z ministrom za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravkom Počivalškom.
Foto: Nebojša Tejić/STA

Ljubljana.
Intervju z ministrom za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravkom Počivalškom.
Foto: Nebojša Tejić/STA

Ljubljana.
Intervju z ministrom za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravkom Počivalškom.
Foto: Nebojša Tejić/STA

Ljubljana.
Intervju z ministrom za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravkom Počivalškom.
Foto: Nebojša Tejić/STA

Ljubljana.
Intervju z ministrom za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravkom Počivalškom.
Foto: Nebojša Tejić/STA

"Priprave na Expo 2020 Dubaj smo začeli že leta 2016, ko sem kot drugi od predstavnikov držav udeleženk podpisal pismo o nameri o sodelovanju. Že letos pozimi smo v upravljanje prevzeli stavbo paviljona in kot minister sem ponosen na to, kako smo ga izvedli. Imeli smo dobre arhitekte in dobre izvajalce. Zaradi oddaljenosti, pogojev in drugačne zakonodaje je postavitev potekala v zelo zahtevnem okolju, nenazadnje pa so organizatorji Expo zaradi koronske krize zamaknili za leto dni," je spomnil minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Počivalšek.

"Vesel sem, da z Expom v Dubaju nadaljujemo smelo odločitev, ki smo jo izvedli že na Expu v Milanu leta 2015. Naše gospodarstvo potrebuje okvir, znotraj katerega se lahko ambiciozno predstavi," je poudaril.

Na Expu v Dubaju sodeluje več kot 190 držav, 83 s svojimi nacionalnimi paviljoni, je spomnil. "Velikost Expa lahko primerjamo z velikostjo slovenskega Velenja, pa ne v njegovem najožjem smislu. Organizatorji pričakujejo 25 milijonov obiskovalcev, največ z Bližnjega vzhoda in Evrope. Expo bo prvič v Aziji, Slovenija pa bo na njem naslavljala tri tržišča: Azijo, Afriko in do določene mere tudi Južno Ameriko," je napovedal.

Slovenija je v projekt Expo Dubaj 2020 vložila 11 milijonov evrov. "To je pol milijona več od prvih načrtov, kar je zlasti posledica prestavitve svetovne razstave za leto dni in višjih gradbenih stroškov," je pojasnil minister.

Slovenski nacionalni paviljon je opisal kot "izviren", izstopa pa tudi njegova lokacija ob enem od treh glavnih vhodov na prizorišče. "Paviljon v največji možni meri izpolnjuje obljube obeh glavnih slovenskih sloganov - turističnega, torej zelena, aktivna in zdrava, ter gospodarskega, zelena, kreativna in pametna Slovenija. Je mešanica zelenega, lesenega, kreativnega, vsebina pa je absolutno digitalizirana. Z njim pokrijemo vse, kar izpostavljamo, torej krožno, digitalno in trajnostno zgodbo."

Slovenski paviljon je zgrajen iz materialov, značilnih za tradicionalno gradnjo v Sloveniji. Les na paviljonu je v celoti iz Slovenije, samo v strehi pa ga je več kot 20 kubičnih metrov. Posebna zgodba je zelena fasada, v katero je vsajenih 45.000 rastlin, ki so primerne za rast v vročem puščavskem okolju in so dobro prestale najtoplejši del leta v Dubaju. Gre za inovacijo podjetja Knauf Insulation, ki je v celoti plod slovenskega znanja - samodejno oskrbo rastlin z vodo in hranili.

Tretji viden element paviljona pa je voda, ki ga obdaja. "Na testnem odprtju paviljona minuli petek popoldne sta se voda in hlad, ki ga ta oddaja, izkazala za zelo posrečeno idejo, saj so se obiskovalci množično zadrževali na našem paviljonu," je pojasnil minister.

Expo bo prve obiskovalce sprejel v petek, na slovenskem paviljonu pa Počivalšek prvo obsežnejše dogajanje napoveduje za soboto in nedeljo, ko ga bo obiskala delegacija s predstavniki gospodarskega ministrstva, odborov državnega zbora za zunanjo politiko in gospodarstvo ter Gospodarske zbornice Slovenije (GZS) s predsednikom Tiborjem Šimonko na čelu. S tem obiskom in prvo gospodarsko delegacijo se bo začelo tudi izvajanje pestrega šestmesečnega programa, ki bo dal predstavitvi Slovenije na Expu po Počivalškovih besedah dodatno težo.

"V šestih mesecih, kolikor bo trajal Expo v Dubaju, bomo program razdelili na 11 krovnih tematik. Trenutno je za sodelovanje prijavljenih 120 podjetij, verjamem pa, da se bo ta krog še razširil. Največ zanimanja je za področje zdravja in dobrega počutja, saj se bo v tem sklopu predstavilo 20 podjetij, ter digitalizacije, umetne inteligence, kmetijstva in potovanj," je poudaril Počivalšek.

Ob tem je spomnil, da se bo v Dubaju predstavljalo občutno več slovenskih podjetij, kot se jih je na Expu leta 2015 v Milanu. Slovenija bo presegla tudi Madžarsko, ki bo denimo predstavila 80 svojih podjetij. Glavni organizator dogajanja na paviljonu je javna agencija Spirit Slovenija, partnerji pa so GZS, Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije (OZS), Združenje Manager in Klub slovenskih podjetnikov (SBC).

"Na Expu bomo predstavljali tudi slovenski turizem. Vsebino smo v tem delu razdelili na štiri makroregije, dodali pa bomo še ločeni predstavitvi Maribora in Ljubljane. Vsaka destinacija bo en teden na paviljonu prisotna fizično s promotorji in animatorji, tri tedne pa se bo predstavljala zlasti skozi video vsebine in digitalizirane animacije. Osrednja predstavitev slovenskega turizma bo 8. februarja na slovenski dan na Expu, ko bo Slovenska turistična organizacija pripravila dve delavnici za poslovno javnost," je pojasnil minister.

Spomnil je na pomen internacionalizacije za slovensko gospodarstvo. "Vsi, ki v Sloveniji v podjetništvu kaj pomenijo, se zavedajo, da je to, kar delajo, treba prodati v svetu," je poudaril. Expo je sicer primernejši za večja in že internacionalizirana podjetja, ki pa se jim bo v slovenskem paviljonu pridružilo tudi več malih in srednjih podjetij.

"Država oz. vlada ter agencija Spirit bomo storili vse, da bomo v okviru Expa podjetjem omogočili izmenjavo mnenj in kontaktov. Imamo ljudi, ki bodo skrbeli za to, da bodo našim podjetnikom pomagali pri navezavi stikov. Na njih pa je, da bodo te posle tudi realizirali," je poudaril.

Ob blagovni in storitveni menjavi Slovenijo zanimajo tudi tuje investicije iz Združenih arabskih emiratov in širše regije. "Pri tujih neposrednih investicijah smo bili v zadnjih letih zelo uspešni, saj smo do izbruha pandemije covida-19 letno rasli po okoli osemodstotni stopnji in presegli znesek 16 milijard evrov. Na drugi strani pa imamo še vedno več kot 100 podjetij v taki ali drugačni obliki v državni lasti, in sicer zlasti na štirih področjih: industrija, energetika, infrastruktura in turizem. Znotraj tega bomo skušali privabljati tuje investitorje, ki bi želeli sodelovati v nadaljnji fazi privatizacije tistega dela slovenske lastnine, za katero smatramo, da jo je bolje privatizirati, kot da je v državni lasti," je dejal Počivalšek.

Še naprej ostaja odprto vprašanje, kaj bo s slovenskim paviljonom v Dubaju po koncu Expa. Počivalšek je mnenja, da bi ga bilo zaradi velike oddaljenosti neekonomično tovoriti v Slovenijo. "Pogovori tečejo v smeri, da bi ga v dogovoru z organizatorji prestrukturirali v predstavniško zgodbo za naše gospodarstvo," je povedal. Več informacij o tem bo morda znanih že kmalu.