ICYDK 5.2.2019 12:21

Izumitelji meseca februarja Stanko Bloudek in dijaki Gimnazije Vič

Ljubljana, 5. februarja - Urad RS za intelektualno lastnino je za letos izdal koledar, na katerem izpostavlja izumitelje, ki so pustili globok pečat v slovenski znanosti, in mlade izumitelje. Izumitelji meseca februarja so Stanko Bloudek, prvi slovenski poklicni letalski konstruktor, in dijaki Gimnazije Vič, ki razvijajo avtonomno plovilo Podvodni jadralec.

Ljubljana, MIZKŠ.
Novinarska konferenca ministrstva za izobraževanje, znanost, kulturo in šport, na kateri so predstavili podrobnosti podelitve Bloudkovih priznanj za športne dosežke, ki bo 12. februarja.
Plakat - Stanko Bloudek.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Bloudek je oblikoval jadralno letalo in več motornih letal, več let se je ukvarjal tudi z vprašanjem stabilnosti helikopterja. Imel je svoje industrijsko podjetje, kjer so leta 1936 izdelali prvi slovenski osebni avtomobil Triglav z DKW-jevim dvotaktnim motorjem, so v uradu zapisali na svojih spletnih straneh.

K Bloudkovim najrazličnejšim izumom sodi med drugim tudi ključavnica za železniške vagone. V Planici je z izkušnjami iz letalske aerodinamike skonstruiral do tedaj eno največjih smučarskih skakalnic na svetu ter s profiliranjem odskoka in doskoka omogočil daljše in varnejše skoke.

Bil je tudi stalni član Mednarodnega olimpijskega komiteja, večkratni državni prvak v umetnostnem drsanju, slovenski prvak v metu diska, vsestranski športnik, projektant, graditelj ter eden od vlagateljev v projekt izgradnje nogometnega in teniškega igrišča, kopališča, drsališča in atletske steze na Iliriji v Ljubljani.

Na koledarju urad za intelektualno lastnino "kot odsev na predstavitev uveljavljenih izumiteljev" predstavlja tudi mlade slovenske izumitelje, ki "smelo stopajo po poti svojih predhodnikov". Februarja so to dijaki Gimnazije Vič, ki pod mentorstvom Zavoda 404 v okviru projekta Podvodni jadralec razvijajo plovilo, ki pluje s spreminjanjem svoje relativne gostote in je zato popolnoma avtonomno.

Na ta način se potaplja in dviguje, doseže lahko 50 metrov globine. Med potapljanjem meri temperaturo in slanost vode ter podatke po radijskem sistemu pošilja na kopno. Pri projektu, ki se je začel v šolskem letu 2017-2018, sodeluje približno 15 dijakov od drugega do četrtega letnika.