Turizem 11.9.2018 13:36

Tehnologija eden ključnih dejavnikov v sodobnem turizmu

Bled, 11. septembra - Tehnologija je v zadnjih letih povsem preoblikovala turistični sektor in je danes eden najpomembnejših dejavnikov v panogi. Pametne destinacije in ponudniki razmišljajo o inovacijah in se povezujejo s startupi, da lahko turistu ponudijo kar najboljšo, s tehnologijo podprto izkušnjo, je slišati na turističnem panelu na Strateškem forumu Bled.

Bled, Rikli Balance hotel.
Strateški forum Bled 2018.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Slovenija je lani beležila rekordno turistično leto. Sprejeli smo skoraj pet milijonov turistov, ki so ustvarili 12 milijonov prenočitev. Število prenočitev tujih turistov je poraslo za 17 odstotkov, je spomnil minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravko Počivalšek. "Optimistični smo tudi glede letošnjega leta," je dodal.

Direktorica Slovenske turistične organizacije (STO) Maja Pak je Slovenijo opisala kot zeleno državo na križišču evropskih kultur in pokrajin, ki pa se ponaša tudi z enim najbolj živahnih ekosistemom za startup podjetja na svetu, domovino blockchain tehnologije prihodnosti, novo Silicijevo dolino kriptovalut.

"V zadnjih 50 do 70 letih je turizem zrasel v močnega, odpornega in stabilnega igralca v globalnem gospodarstvu, ki ga poganja več soodvisnih dejavnikov. Eden od najpomembnejših je tehnologija," je poudarila Pakova.

Zato se letošnji turistični panel na Strateškem forumu Bled (BSF) osredotoča na vprašanje vpliva novih tehnologij na turizem, še posebej kulturni turizem. "Nove tehnologije so povsem preoblikovale način, na katerega je turizem procesiran, distribuiran in izkušen. Kar se je pred desetletjem zdela znanstvena fantastika, je danes realnost," je poudarila Pakova.

A v središču mora biti uporabniška izkušnja, je podčrtala direktorica STO. Začeti je treba z izkušnjo in jo podpreti s tehnologijo, ne obratno.

Pakova je spomnila še, da je luksuzna izkušnja danes drugačna kot nekdaj. Danes je luksuzen "odklop od hektičnega sodobnega življenja" in povezovanje z naravo in ljudmi. Turisti si želijo bolj avtentičnih izkušenj in povezovanja z lokalnimi skupnostmi in njim neznanimi kulturami. Tehnologijo moramo zato uporabiti tako, da bomo obiskovalcem pričarali nepozabna doživetja, je menila.

Izvršni direktor Svetovne turistične organizacije (UNWTO) Manuel Butler je turizem opisal kot panogo, ki lahko ustvarja "bolj trajnostno, vključujočo in miroljubno družbo". Ob tem pa je opozoril, da je panoga na začetku nove dobe.

"Turistična industrija živi v trenutku radikalnih sprememb," je menil Butler. Spreminjajo se verige dodane vrednosti, poslovni modeli, navade turistov, tudi geopolitične razmere. Inovacije so ključne, da bo panoga iz obdobja sprememb izšla močnejša, je poudaril govornik. Izrazil je potrebo po povezovanju s podjetniki ter startupi.

Butler je opozoril tudi na potencialne negativne vplive turizma. "Turizem beleži hitro rast, z rastjo pa pride odgovornost, da ohranimo naravno in kulturno dediščino, obenem pa spodbudimo čim več turistov, da ju izkusijo."

Da bi bili kos temu izzivu, potrebujemo turistični sektor, ki bo previdno in učinkovito načrtovan in upravljan. Turiste in gostitelje moramo izobraževati o trajnosti, javni in zasebni sektor pa morata tesno sodelovati, da bodo politike delovale tudi v praksi, je še menil izvršni direktor UNWTO.

V okrogli mizi, ki se je odvila v okviru panela, so sodelujoči med drugim izpostavili pomen ohranjanja dediščine v času napredka tehnologije. "Moja definicija turizma 4.0 je individualizacija masovnega turizma. Pripeljati sporočilo, zgodbo, do gosta," je dejal direktor Turistične organizacije Linz Georg Steiner.

Državna sekretarka na gospodarskem ministrstvu Eva Štravs Podlogar je menila, da bo turizem 4.0 zahteval veliko sodelovanja in bo vanj potrebno močno vključevati lokalne skupnosti. Ob velikih količinah razpoložljivih podatkov bo treba turistu pomagati in ga usmeriti, je menila.

Zenel Batagelj iz družbe Valicon verjame, da bodo ponudniki, kot je Tripadvisor, postali vse bolj decentralizirani. Podatki bodo na voljo vsem, vsi bodo lahko dodajali svoja mnenja in bodo zanje verjetno celo nagrajeni.

Opozoril je, da se z novimi evropskimi direktivami, kot je tista o varstvu osebnih podatkov, odgovornost za podatke prenaša na končnega uporabnika, ki pa je na tem področju večinoma "absolutno neizobražen". Tako bo potrebno neke vrste izobraževanje, verjetno pa tudi kakšna velika odmevna zgodba, ki nas bo naučila, da se s svojimi podatki ne gre igrati, je dodal.

Strokovnjakinja s področja kulture in muzeologije Verena Vidrih Perko je menila, da morajo tudi muzeji vključevati lokalne skupnosti in obiskovalcem predstavljati njihove vrednote. Nienke van Schaverbeke iz fundacije Europeana, ki deluje pod okriljem EU, pa je menila, da muzeji ne bi smeli šteti obiskovalcev, ki prestopijo njihov prag, ampak bi morali iskati nove načine, kako svojo zbirko in svoje znanje predstaviti čim širšemu občinstvu.