Turizem 9.9.2018 9:55

Maja Pak: Tehnologija mora podpreti in ne nadvladati turističnih vsebin

pogovarjala se je Martina Gojkošek

Ljubljana, 9. septembra - Kar se je še pred nekaj leti zdelo kot znanstvena fantastika, je danes realnost tudi v turizmu. Navidezna resničnost, tehnologija podatkovnih blokov in drugi trendi prinašajo revolucijo v oblikovanju turističnih produktov in doživetij, izpostavlja direktorica STO Maja Pak. A v ospredju mora ostati vsebina, tehnologija je ne sme nadvladati.

Ljubljana.
Direktorica Slovenske turistične organizacije Maja Pak.
Foto: Nebojša Tejić/STA
Arhiv STA

V okviru Strateškega foruma Bled, ki se bo prihodnji teden odvil v slovenskem turističnem biseru, bo tudi letos potekal turistični panel. Posvečen bo temi vpliva novih tehnologij na kulturni turizem.

"Pogovarjali se bomo o povezovanju turizma, kulture in inovativnih informacijsko-komunikacijskih tehnologij ter o učinku, ki ga imajo nove tehnologije na konkurenčnost turističnih destinacij," je v pogovoru za STA ta teden pojasnila Pakova.

Nove tehnologije danes pomenijo revolucijo v tem, kako oblikovati atraktivne turistične ponudbe, doživetja, kako ohranjati naravno kulturno dediščino, kako povečati dostopnost tega produkta in optimalno povezati ponudnike, je prepričana sogovornica.

"Govorimo o digitalizaciji kulturne dediščine, navidezni resničnosti, platformah delitvene ekonomije, pojavu tehnologij podatkovnih blokov, ki omogočajo nove storitve, in tako naprej. Kar se nam je včasih zdelo kot znanstvena fantastika, je danes realnost tudi v turizmu."

Ob tem se je Pakova navezala na misel pokojnega ustanovitelja ameriškega tehnološkega velikana Apple Steva Jobsa in poudarila, da moramo izhajati iz izkušnje turista, ki je lahko podprta z odlično tehnologijo, ne pa obratno. "Tehnologija ne sme nadvladati nad vsebino."

Slovenija ima na področju povezovanja tehnologije s turizmom in kulturno dediščino velik potencial. "Smo dežela startupov, tudi na področju tehnologije podatkovnih blokov smo se odlično izkazali," je izpostavila Pakova. "Tukaj je še veliko možnosti, da doprinesemo k odličnim produktom in s tem tudi k ohranjanju turizma in kulturne dediščine." Kar nekaj dobrih praks pa tudi že imamo, nekatere bodo predstavljene tudi na Bledu.

Namesto resortov glampingi in turistične kmetije

Kulturni turizem je sicer eden od najpomembnejših in najhitreje rastočih globalnih turističnih produktov. Slovenija ga je umestila med ključne turistične produkte v strategiji razvoja panoge do leta 2021. Kultura je tudi nosilna tema promocijskih aktivnosti STO za letošnje in prihodnje leto.

"Kulturni turizem močno sledi cilju razvoja Slovenije kot avtentične butične destinacije za zahtevnega obiskovalca," je poudarila Pakova. Na STO so lani pripravili operativni načrt trženja kulturnega turizma, s katerim skupaj s ponudniki na področju kulture in turizma uresničujejo vizijo Slovenije kot prepoznavne kulturne destinacije. "Želimo navdušiti turiste, da odkrivajo kulturno bogastvo slovenske dediščine, umetnosti, festivalov, prireditev kulinarike in življenjskega sloga prebivalcev."

Pakova se je dotaknila tudi vizije Slovenije kot zelene butične destinacije za petzvezdična doživetja. "Petzvezdičnost razumemo predvsem kot edinstvena butična doživetja. Turizem, ki bi ga lahko opredelili kot nekaj več od tega, kar gost običajno pričakuje. Pomembna je visoka kakovost ponudbe, gastronomije, lega - gostje na primer danes zelo cenijo, če hotel leži v bližini neokrnjene narave. Zelo pomemben je tudi individualni pristop h gostu in vključevanje lokalnega, avtentičnega."

Butičnost Slovenije temelji na izredni raznolikosti narave ter doživetij na majhnem prostoru. "V Sloveniji turist ne najde velikih letovišč in tematskih parkov, so pa zato hoteli, glampingi, turistične kmetije, tesno vpeti v lokalno okolje, naravo, doživetja se izvajajo v naravi in ne v umetnih atrakcijah," je poudarila Pakova.

Uspeh na tem področju nam je priznalo tudi vodilno svetovno združenje na področju luksuznega turizma Virtuoso. Ta je namreč Slovenijo letos umestil med pet najboljših držav na svetu.

Sredstva za promocijo se bližajo 15 milijonom

Od ponovne osamosvojitve STO v letu 2015 je bil narejen velik korak naprej pri zagotavljanju sredstev za promocijo turistične ponudbe države v tujini. "Letos je za promocijo na voljo 11 milijonov evrov. V naslednjem letu, ko bomo dodali še sredstva iz naslova promocijske takse, okoli štiri milijone evrov, pa bo skupno na voljo 15 milijonov evrov, kar je bistveno več kot v preteklih letih," je pojasnila direktorica STO.

"Ta sredstva bodo namenjena za dodatne aktivnosti vsebinskega digitalnega marketinga na izbranih najbolj atraktivnih tujih trgih, več aktivnosti bo na področju razvoja, usposabljanja, raziskav, intenzivirali bomo tudi podporo novim letalskim linijam."

Sicer pa bo za dosego cilja iz aktualne strategije trajnostne rasti slovenskega turizma - 3,7 do štiri milijarde evrov prilivov iz naslova izvoza potovanj - potrebno oblikovati več produktov višje dodane vrednosti. "Veliko jih že imamo, cilj pa je oblikovati še več tovrstnih produktov, kakovostnih storitev, potrebne so investicije v nove nastanitve, v infrastrukturo, v obnove in razvoj obstoječih nastanitev ter izboljšanje dostopnosti, še posebej na področju letalskih povezav," je naštela Pakova.

Med glavnimi izzivi pa je izpostavila tudi upravljanje turističnih tokov, potrebo po nadaljnjem vlaganju v infrastrukturo ter zapolnitev vrzeli na področju kadrov.

V pogovoru je direktorica STO podčrtala tudi vlogo destinacij. "Spodbujamo in vse bolj močno delamo s samimi destinacijami, ki se bodo morale tudi kadrovsko okrepiti, da bodo sposobne digitalnega marketinga, oblikovanja ustreznih vsebin, kot so odlični foto in video materiali, in sestavljanja privlačnih produktov."