EU na poti k čistejšim tovornjakom

Bruselj, 17. maja - Evropska komisija predlaga ukrepe za okolju bolj prijazno mobilnost. Med njimi so prvič najvišje dovoljene vrednosti izpustov ogljikovega dioksida za težka tovorna vozila. V letu 2025 bodo morali biti povprečni izpusti novih tovornjakov 15 odstotkov nižji kot leta 2019. Do leta 2030 naj bi se ta zahteva zvišala na vsaj 30 odstotkov.

Po mnenju komisije so ti cilji skladni z zavezami, ki jih je EU dala v okviru pariškega podnebnega sporazuma. Kot so danes povedali v Bruslju, pa bodo zahvaljujoč manjši porabi goriva transportnim podjetjem tudi pomagali do precejšnjih prihrankov. Pri tem so omenjali znesek 25.000 evrov v petih letih.

Tovornjaki do zdaj v EU še niso bili povrženi standardom porabe goriva, čeprav so odgovorni za 22 odstotkov emisij vseh vozil, predstavljajo pa le pet odstotkov vozil na cestah. Medtem so ZDA, Japonska, Kitajska in Kanada omejitve izpustov ogljikovega dioksida za tovornjake že uvedle.

K dodatnemu zmanjšanju izpustov ogljikovega dioksida naj bi poleg tega pripomogla bolj aerodinamična zasnova tovornjakov kot tudi izboljšano označevanje pnevmatik.

"Vse panoge morajo prispevati k doseganju naših zavez glede podnebnih ciljev v skladu s pariškim sporazumom," je dejal komisar za podnebje in energijo Miguel Arias Canete. Evropa bi morala po njegovih besedah postati pionir za popolnoma avtomatizirane in omrežne sisteme mobilnosti v cestnem prometu.

Evropska komisija je danes tudi sporočila, da je zaradi onesnaženega zraka sprožila postopek zoper šest držav. Nemčija, Francija, Velika Britanija, Madžarska, Italija in Romunija se bodo morale zaradi tega zagovarjati pred pred Sodiščem EU, so povedali v Bruslju.

"Dolgo smo čakali, zdaj pa ne moremo več," je dejal evropski komisar za okolje Karmenu Vella. V primeru Nemčije, Francije in Velike Britanije gre za tožbe zaradi nespoštovanja mejnih vrednosti glede izpustov dušikovih oksidov, ki so od leta 2010 obvezne za vse države EU. Pri preostalih treh državah gre za vrednosti trdnih delcev v ozračju.

Na predloge komisije so se že odzvali v okoljskih organizacijah. Stef Cornelis iz organizacije Transport & Environment je dejal: "Predlagani standardi gospodarne porabe goriva bodo prevoznikom prihranili denar na bencinskih črpalkah, zmanjšali odvisnost od uvoženih fosilnih goriv ter zmanjšali emisije toplogrednih plinov." A hkrati je poudaril, da predlog ni dovolj ambiciozen, da bi dosegel podnebne cilje EU.

Promet je največji podnebni problem v EU. Tudi v Sloveniji je promet leta 2014 predstavljal največji vir emisij toplogrednih plinov, in sicer 32 odstotkov, sledila je energetika s 27-odstotnim deležem.