Mladoletni in opiti glede na rezultate akcij še vedno prelahko do alkohola

Ljubljana, 17. aprila - Inštitut Utrip je v akciji, ki so jo izvajali od oktobra do decembra lani skupaj z mladimi aktivisti Mladinske zveze Brez izgovora Slovenija v gostinskih lokalih na območju Mestne občine Kranj, ugotovil, da mladoletni in očitno opiti prelahko pridejo do alkoholnih pijač. Od 150 poskusov nakupa alkohola so bili mladi let petkrat zavrnjeni.

V akciji so kot skriti kupci v 12 izbranih lokalih na področju Kranja sodelovali mladi aktivisti zveze Brez izgovora ter mladi poklicni in amaterski igralci.

Le petim od njih gostinci niso želeli prodati alkohola. Pri mladoletnih sta bili v 48 poskusih nakupa alkohola zabeleženi le dve zavrnitvi, od tega ena zavrnitev v paketu z "močno opitima" igralcema. Pri mladih igralcih, ki so igrali močno opitost, pa je v 102 poskusih nakupa alkohola prišlo do le treh zavrnitev, je na današnji novinarski konferenci opozoril direktor Inštituta Utrip Matej Košir.

Ob tem je opozoril, da gostinci niso niti v enem primeru prodaje mladoletniku preverjali njihove starosti. Preverjali so le starost enega igralca, ki ni bil mladoleten, a je izgledal mlajši.

Po njegovih besedah je dodatno zaskrbljujoče dejstvo, da so gostinci alkohol vedno prodali tudi v primerih, ko so imeli igralci na šanku ali mizi na vidnem mestu avtomobilske ključe.

Kot je dodal, so za alkohol, ki so ga kupili v okviru akcije, zapravili okoli 800 evrov - nekateri gostinci namreč niso niti izdali računa. Alkohola pa niso zaužili, ampak so ga bodisi zlili v stranišče, ga pustili na šanku, v skrajnem primeru pa prepustili drugim strankam.

Aktivistka Brez izgovora Lucija Pečlin pa je opozorila, da je do alkohola v akciji lahko prišlo celo 14-letno dekle, kupili pa so lahko vse alkoholne pijače, tudi žganje. "Vse bi nas moralo skrbeti, da 14-letni otroci pridejo do vseh alkoholnih pijač, če jih želijo," je dejala.

Zaskrbljujoče podatke s terena je predstavil tudi direktor Inštituta za mladinsko participacijo, zdravje in trajnostni razvoj Jan Peloza. V okviru glasbene prireditve Ritem mladosti so decembra lani izvedli pilotno raziskavo o okoliščinah pitja in dostopnosti alkohola.

V vzorcu 52 naključno vprašanih mladoletnih oseb jih je več kot polovica na prireditvi zaužila alkohol, večinoma (skoraj 90 odstotkov) je šlo za žgane pijače in pivo (skoraj polovica), vino pa je konzumiral zgolj vsak četrti anketiranec. Skoraj tri četrtine vprašanih je alkohol dobilo v trgovini, malo manj kot vsak peti pa na prireditvi.

Policija je lani obravnavala skupno 337 kršitev zakona o omejevanju porabe alkohola, od tega je v 63 primerih prišlo do omogočanja alkohola mladoletnim osebam. V letošnjem letu je policija do danes obravnavala skupaj že 57 kršitev, od tega 12 kršitev prodaje alkohola mladoletnim osebam.

Ob tem je Simon Slokan z Generalne policijske uprave opozoril na odgovornost vseh oseb, ki izvajajo kakršno koli dejavnost prodaje alkohola. Po njegovem mnenju je treba na zadevo gledati širše, in sicer v smislu družbene odgovornosti - prodaja alkohola namreč tako posredno kot neposredno vpliva na številne druge dejavnike, dogodke, ki imajo lahko različne posledice - velikokrat tudi tragične.

Nevladniki rešitev vidijo v licenciranju prodaje alkohola in na sploh strožjih ukrepih, kot so strožje kazni za kršitelje, prepovedi oglaševanja, minimalna cena na enoto alkohola po vzoru Škotske itd.