Mediji 23.1.2018 12:32

Na poslovnem zajtrku AmCham Slovenija o prepoznavanju lažnih novic in boju proti njim

Ljubljana, 23. januarja - Prepoznavanje lažnih novic in boj proti njim je bila osrednja tema današnjega poslovnega zajtrka, ki ga je gostila Ameriška gospodarska zbornica v Sloveniji (AmCham). Razpravljavci so soglašali, da lažne novice niso nov pojav, le digitalizacija družbe, katere del so tudi mediji, prinaša nove in vedno bolj učinkovite načine njihovega razširjanja.

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Član visoke skupine strokovnjakov (HLEG) Žiga Turk.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Član visoke skupine strokovnjakov (HLEG) Žiga Turk.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Član visoke skupine strokovnjakov (HLEG) Žiga Turk.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Odgovorni urednik portala 24ur.com Jure Tepina.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Odgovorni urednik portala 24ur.com Jure Tepina, direktor informativnega programa N1 Jugoslav Ćosić, direktorica in odgovorna urednica informativnega programa Pop TV Tjaša Slokar Kos ter izvršni podpredsednik v podjetju CosyLab Matej Potokar.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Odgovorni urednik portala 24ur.com Jure Tepina, direktor informativnega programa N1 Jugoslav Ćosić, direktorica in odgovorna urednica informativnega programa Pop TV Tjaša Slokar Kos ter izvršni podpredsednik v podjetju CosyLab Matej Potokar.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Direktor informativnega programa N1 Jugoslav Ćosić.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Izvršni podpredsednik v podjetju CosyLab Matej Potokar.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Izvršni podpredsednik v podjetju CosyLab Matej Potokar.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Odgovorni urednik portala 24ur.com Jure Tepina, direktor informativnega programa N1 Jugoslav Ćosić, direktorica in odgovorna urednica informativnega programa Pop TV Tjaša Slokar Kos ter izvršni podpredsednik v podjetju CosyLab Matej Potokar.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Odgovorni urednik portala 24ur.com Jure Tepina, direktor informativnega programa N1 Jugoslav Ćosić, direktorica in odgovorna urednica informativnega programa Pop TV Tjaša Slokar Kos ter izvršni podpredsednik v podjetju CosyLab Matej Potokar.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Odgovorni urednik portala 24ur.com Jure Tepina, direktor informativnega programa N1 Jugoslav Ćosić, direktorica in odgovorna urednica informativnega programa Pop TV Tjaša Slokar Kos ter izvršni podpredsednik v podjetju CosyLab Matej Potokar.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Direktorica in odgovorna urednica informativnega programa Pop TV Tjaša Slokar Kos ter izvršni podpredsednik v podjetju CosyLab Matej Potokar.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Direktor informativnega programa N1 Jugoslav Ćosić, direktorica in odgovorna urednica informativnega programa Pop TV Tjaša Slokar Kos ter izvršni podpredsednik v podjetju CosyLab Matej Potokar.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Odgovorni urednik portala 24ur.com Jure Tepina in direktor informativnega programa N1 Jugoslav Ćosić.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Odgovorni urednik portala 24ur.com Jure Tepina in direktor informativnega programa N1 Jugoslav Ćosić.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Odgovorni urednik portala 24ur.com Jure Tepina, direktor informativnega programa N1 Jugoslav Ćosić, direktorica in odgovorna urednica informativnega programa Pop TV Tjaša Slokar Kos ter izvršni podpredsednik v podjetju CosyLab Matej Potokar.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Odgovorni urednik portala 24ur.com Jure Tepina in direktor informativnega programa N1 Jugoslav Ćosić.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Odgovorni urednik portala 24ur.com Jure Tepina, direktor informativnega programa N1 Jugoslav Ćosić, direktorica in odgovorna urednica informativnega programa Pop TV Tjaša Slokar Kos ter izvršni podpredsednik v podjetju CosyLab Matej Potokar.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Odgovorni urednik portala 24ur.com Jure Tepina, direktor informativnega programa N1 Jugoslav Ćosić, direktorica in odgovorna urednica informativnega programa Pop TV Tjaša Slokar Kos ter izvršni podpredsednik v podjetju CosyLab Matej Potokar.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Odgovorni urednik portala 24ur.com Jure Tepina, direktor informativnega programa N1 Jugoslav Ćosić, direktorica in odgovorna urednica informativnega programa Pop TV Tjaša Slokar Kos ter izvršni podpredsednik v podjetju CosyLab Matej Potokar.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Odgovorni urednik portala 24ur.com Jure Tepina, direktor informativnega programa N1 Jugoslav Ćosić, direktorica in odgovorna urednica informativnega programa Pop TV Tjaša Slokar Kos ter izvršni podpredsednik v podjetju CosyLab Matej Potokar.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Glavna izvršna direktorica AmCham Slovenija Ajša Vodnik.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Glavna izvršna direktorica AmCham Slovenija Ajša Vodnik.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Glavna izvršna direktorica AmCham Slovenija Ajša Vodnik.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Glavna izvršna direktorica AmCham Slovenija Ajša Vodnik.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Novinar STA Gorazd Jukovič.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Novinar STA Gorazd Jukovič.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Direktor trženja in kadrovskih zadev pri mednarodni agenciji za medije Kliping Jure Habjanič.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Direktor trženja in kadrovskih zadev pri mednarodni agenciji za medije Kliping Jure Habjanič.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Direktor trženja in kadrovskih zadev pri mednarodni agenciji za medije Kliping Jure Habjanič.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Direktor trženja in kadrovskih zadev pri mednarodni agenciji za medije Kliping Jure Habjanič.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Direktor trženja in kadrovskih zadev pri mednarodni agenciji za medije Kliping Jure Habjanič.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Foto: Anže Malovrh/STA

Ljubljana, Hotel Lev.
Poslovni zajtrk AmCham o pogledu poslovnega in medijskega sveta na spremenjene načine komuniciranja in vodenja.
Foto: Anže Malovrh/STA

V razpravi je prevladalo tudi stališče, da je lahko eno od orodij boja proti lažnim novicam tudi zakonodaja, ki pa hkrati prinaša tveganja in vselej "odščipne" del medijske svobode. Prav tako je bilo poudarjeno, da rešitev problema ni v "revolucionarnih ukrepih", temveč velja zaupati postopnemu prilaganju vseh akterjev, pri čemer je vloga medijev še posebej izpostavljena.

Direktor srbskega informativnega programa N1 TV Jugoslav Ćosić je ocenil, da velja v soočanju z lažnimi novicami staviti na resnične novice, ki se v veliki večini primerov izkažejo kot najučinkovitejše orodje. Pri tem je izpostavil poslanstvo medijev, da vedno znova in temeljito preverjajo dejstva ter tako ločijo laž od resnice, pogoj takšne drže medijev pa je njihova svoboda.

Velik zaveznik lažnih novic je tudi pritisk časa, s katerim se v digitalizirani družbi vse bolj soočajo medijske hiše, je opozorila odgovorna urednica informativnega programa POP TV Tjaša Slokar Kos. Po njenih besedah hitenje z objavo novic novinarje pogosto prisili v ne dovolj natančno preverjanje dejstev, kar pa lahko na široko odpre vrata lažnim novicam.

Izvršni podpredsednik v podjetju CosyLab Matej Potokar je izpostavil uporabnost umetne inteligence pri prepoznavanju lažnih novic. Vendarle pa se velja po njegovih besedah zavedati tudi nevarnosti takšnega pristopa, saj za visoko tehnologijo še vedno stoji človek s svojo kreativnostjo. Poudaril je, da je pot k rešitvi prav v prepoznavanju vseh koristi in nevarnosti sodobne tehnologije.

Tudi Ćosić je opozoril, da se za vsako lažno novico skriva zloraba človeške ustvarjalnosti. Po njegovih besedah bomo zato vselej soočeni tudi z lažnimi novicami, ki jim nobena še tako napredna zakonodaja in nobena še tako razvita umetna inteligenca ne bosta prišli do živega. Potokar pa je dodal, da je nadzor tehnologije pred morebitno zlorabo pravzaprav nadzor njenih uporabnikov.

V vlogi "ključnega poslušalca" se je razprave udeležil Žiga Turk, ki sodeluje v skupini strokovnjakov HLEG, ki jo je imenovala Evropska komisija in ji bo svetovala, kako se spoprijeti z lažnimi novicami. Razpravljavce je opomnil na zgrešenost koncepta strogega ločevanja novic na lažne in resnične. Realnost je namreč po njegovih besedah v celotnem spektru od očitne laži do neizpodbitne resnice.

Največja nevarnost se skriva prav v delu spektra, kjer se prepletata lažno in resnično, je komentiral Turk ter pritrdil pozivom razpravljavcev k optimizmu in vztrajnosti pri soočanju z lažnimi novicami. Potokar je optimizem opravičil s številnimi priložnostmi, ki jih prinaša hiter tehnološki razvoj. Najboljša zaščita pred zlorabo sodobnih oblik komunikacije pa je po njegovih besedah "super, super aktiven posameznik".

Sicer je bil naslov tokratne razprave Lažna (ne)varnost - Kaj nam prinaša zlitje fizičnega in digitalnega sveta? Z njim so želeli v AmCham Slovenija spodbuditi udeležence poslovnega zajtrka k iskanju odgovora na aktualno vprašanje, kako preprečiti uničljivo moč lažnih novic in kako zavarovati naš digitalni odtis v realnosti, ki jo vse bolj določajo algoritmi.

Razpravo, ki je potekala v ljubljanskem Hotelu Lev, so popestrili primeri iz prakse. Predstavili so jih Gorazd Jukovič s STA, Jure Habjanič iz Klipinga in Uroš Majcen iz S&T.