znanost 19.5.2017 17:00

S projektom do izboljšanja učinkovitosti letalskih pogonskih sistemov

Maribor, 19. maja - Ta teden se je z uvodnim sestankom začel projekt MAHEPA, s katerim želijo izboljšati učinkovitost pogonskih sistemov v letalih. Pričakovane inovacije bodo z uvajanjem novih pogonskih sistemov zmanjšale vplive na klimatske spremembe, onesnaževanje in hrup ter ostale škodljive vplive zračnega prometa.

Nemčija, Berlin.
Letalo Airbus A320.
Foto: Xinhua/STA
Arhiv Xinhua/STA

Modular approach to hybrid-electric propulsion architecture (MAHEPA) oziroma modularni pristop k hibridno-električni pogonski arhitekturi je raziskovalni projekt, usmerjen k reševanju trenutnih omejitev električnih letal z uvajanjem novih, serijskih hibridno-električnih pogonskih sklopov.

Z modularnim pristopom želijo sodelujoči v projektu razviti okolju prijaznejše komponente za pogon dveh štirisedežnih potniških hibridno-električnih letal, ki naj bi prvič poleteli leta 2020, so sporočili z Univerze v Mariboru, ki sodeluje v projektu.

Prvo letalo bo opremljeno s hibridnim pogonskim sklopom, kjer energijo proizvaja motor z notranjim izgorevanjem. V drugo letalo bodo vgradili inovativno tehnologijo pogona na vodikove gorivne celice, kar bo po njihovih navedbah dokazalo možnost razvoja letal za dolge polete brez emisij.

Projekt vodi slovenski proizvajalec letal Pipistrel. Cilji projekta sledijo evropskim okoljskim zahtevam v prometu, ki narekujejo 70-odstotno zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov do leta 2050.

Ključni rezultat projekta MAHEPA bo po predvidevanjih njegovih izvajalcev nov, modularni hibridno-električni pogonski sklop za letala, ki bo deloval na alternativna goriva ali vodik in imel potencial za uporabo na večjih letalih. Prva javna predstavitev projekta bo na letalski razstavi v Le Bourgetu pri Parizu med 19. in 25. junijem.

Stane Božičnik s Fakultete za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo Univerze v Mariboru je izrazil navdušenje, da lahko nadaljujejo z raziskavami na področju hibridno-električnih pogonskih sklopov. "Več kot zadovoljni" so, da je Evropska komisija prepoznala njihov trud in jih pri tem tudi finančno podpira, je izpostavil.

Projekt je namreč prejel sredstva iz raziskovalnega in inovacijskega programa EU Obzorje 2020.

"Menimo, da je nadaljnji razvoj alternativnih pogonskih sistemov nujno potreben in bo postopno prispeval k povečanju evropske konkurenčnosti na področju letalstva. Projekt MAHEPA je odličen primer uspešnega sodelovanja raziskovalnih inštitucij in gospodarstva," je še dejal Božičnik.