Podjetja 1.8.2015 8:00

Zgrajene več kot tri četrtine infrastrukture za sistem GSM-R

Ljubljana, 1. avgusta - Gradnja digitalnega železniškega radijskega sistema GSM-R v teh mesecih poteka zelo intenzivno. Doslej je zgrajene približno 70 odstotkov potrebne infrastrukture, od tega 210 od predvidenih 246 baznih postaj. Nestrinjanje s postavitvami postaj je sicer izrazilo več civilnih iniciativ.

Ljubljana. Vlak, železnica, tiri. Foto: Daniel Novakovič/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Vlak, železnica, tiri.
Foto: Daniel Novakovič/STA
Arhiv STA

Sistem GSM-R, ki bo nadgradil obstoječi analogni sistem, bo s signalom pokril 1200 kilometrov slovenskega železniškega omrežja. Gre za glavne in regionalne proge.

Doslej je bilo poleg 210 baznih postaj postavljenih 850 kilometrov kabelskih tras (optične in energetske povezave) in 115 lokacij telekomunikacijskih prostorov, povezani sta tudi obe centrali.

Znotraj omrežja GSM-R so aprila izvedli tudi prvi klic, s čimer so se začela in uspešno zaključila prva testiranja zahtevanih funkcionalnosti omrežja.

Dela potekajo na več lokacijah po ozemlju Slovenije, trenutno je odprtih približno 60 gradbišč.

Po pridobitvi obratovalnega dovoljenja bo sistem prešel v normalno uporabo v smislu polne funkcionalnosti, s čimer bodo izpolnjeni pogoji za odstranitev starega analognega omrežja, piše na spletni strani www.gsm-r.si, ki je namenjena sistemu GSM-R.

Uvedba GSM-R na slovenskem železniškem omrežju je za evropske in slovenske prometne koridorje po pojasnilih Direkcije RS za infrastrukturo, ki bdi nad projektom, izjemnega strateškega pomena. Bistveno bo namreč povečala infrastrukturno zmogljivost in varnost železniškega omrežja.

Poleg tega bo Slovenijo postavila ob bok mnogim drugim evropskim državam, v katerih je sistem GSM-R že v uporabi: Nemčiji, Avstriji, Italiji, Franciji, Danski, Belgiji, Veliki Britaniji, Švici, Švedski, Norveški, Finski, Češki, Poljski, Španiji in Nizozemski, medtem ko sistem trenutno gradijo še na Madžarskem in na Portugalskem.

Slovenija z uvedbo digitalnega radijskega sistema tudi vpeljuje evropsko direktivo s področja interoperabilnosti govornega sistema za komunikacijo med vlaki, katere namen je vzpostaviti enoten sistem, ki ga bodo uporabljali vsi železniški operaterji v Evropi.

GSM-R je brezžični radijski komunikacijski sistem, ki preko baznih postaj in repetitorjev, postavljenih vzdolž železniških prog, zagotavlja kakovostno, neprekinjeno in zanesljivo komunikacijo med vozilom na progi in osebjem, ki upravlja promet, kot tudi vso ostalo komunikacijo med osebjem, ki neposredno ali posredno sodeluje pri izvajanju železniškega prometa.

Ljudem najbolj poznani brezžični sistem je sicer omrežje mobilne telefonije GSM, omrežje GSM-R pa je bilo razvito na osnovi javnega GSM sistema in je prilagojeno posebej za železniške potrebe.

Ker se brezžični sistemi informacije po prostoru prenašajo v obliki elektromagnetnega sevanja, je nasprotovanje postavitvi baznih postaj izrazilo več tisoč ljudi, zbranih v različne civilne iniciative po vsej državi. Sporne so predvsem lokacije, predvidene v neposredni bližini stanovanjskih objektov in drugih varovanih kategorij prebivalstva.

Vrednost celotne investicije uvedbe sistema GSM-R je nekaj več kot 117 milijonov evrov, od tega je nekaj manj kot 100 milijonov evrov evropskih sredstev. Do teh je projekt upravičen, ker je del vseevropskega prometnega omrežja oz. baltsko-jadranskega in mediteranskega koridorja.